موبایل و تبلت

نقد و بررسی ایرپاد 4 اپل و قابلیت ها + امکانات جدید

نقد و بررسی ایرپاد 4 اپل و قابلیت ها + امکانات جدید

ایرپادز ۴ به همراه آیفون ۱۶ در رویداد It’s Glowtime به صورت رسمی معرفی شد و انتظارات کاربران اپل را به واقعیت تبدیل کرد. این محصول با طراحی بهینه‌تر و مدرن‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی و ارتقاء تکنولوژی که فاصله بین آن و ایرپادز پرو ۲ را کمتر کرده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. به‌نظر می‌رسد ایرپادز ۴ با این ویژگی‌ها به یکی از پرفروش‌ترین محصولات اپل تبدیل خواهد شود.

اپل دو مدل مختلف از ایرپادز ۴ را عرضه کرده است. مدل ارزان‌تر جایگزینی مناسب برای ایرپاد ۲ است و با قیمتی مناسب، گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال یک هندزفری بی‌سیم با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه هستند. مدل گران‌تر ایرپادز 4 NFC با اضافه شدن قابلیت‌هایی مانند نویز کنسلینگ (حذف نویز)، شارژ بی‌سیم برای کیس، و اسپیکر تعبیه‌شده روی کیس شارژ، یک انتخاب جذاب برای کاربرانی است که به دنبال ویژگی‌های پیشرفته‌تری هستند ، در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی 2 مدل ایرپاد 4 اپل و ایرپاد 4  اپل با قابلیت حذف نویز و مقایسه کلی با نسخه های قبلی بپردازیم.

فهرست مطالب

مقایسه کلی ویژگی های ایرپاد 4 اپل با ایرپاد 4 pro( با قابلیت نویزکنسلینگ) و ایرپاد پرو 2

ایرپادز ۴ در هر دو مدل خود دارای ویژگی‌های جدید و جذابی است. شکل بدنه این نسل به گونه‌ای به‌روز شده که با گوش‌های افراد بیشتری سازگار و راحت‌تر و محکم‌تر باشد. استفاده از تراشه H2 و قابلیت Voice Isolation باعث شده تا کیفیت تماس‌های تلفنی بهبود یابد. همچنین، معماری صوتی جدید و قابلیت Personalized Spatial Audio تجربه صدای فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. با Adaptive EQ، صدا به شکلی خودکار با گوش‌های شما تطبیق داده می‌شود. حسگر های لمسی روی ساقه های ایرپاد ارتقا یافته‌اند، که با یک لمس کوچک، کنترل‌هایی در دسترس شما قرار می‌دهد. مجهز به گواهی نامه IP54 این دستگاه را در برابر گرد و غبار و پاشش سطحی آب یا عرق مقاوم می‌سازد. با اینکه کیس ایرپادز ۴ کوچک‌تر شده، همچنان تا پنج ساعت پخش موسیقی با یک بار شارژ و تا ۳۰ ساعت با استفاده از کیس، به شما ارائه می‌دهد.

مقایسه کلی ویژگی های ایرپاد 4 اپل با ایرپاد 4 pro( با قابلیت نویزکنسلینگ) و ایرپاد پرو 2

نسخه نویز کنسلینگ ایرپاد 4 با 50 دلار اختلاف قیمت نسبت به مدل معمولی، علاوه بر قابلیت نویز کنسلینگ، امکانات بیشتری دارد. برای مثال، کیس شارژ این مدل مجهز به چیپ BLE و یک بلندگوی داخلی مشابه کیس ایرپاد پرو 2 است که به ویژگی Find My و یافتن دقیق کیس کمک می‌کند. اسپیکر داخلی کیس شارژر ANC صدای سونار مانندی را هنگام استفاده از قابلیت Find My با استفاده از فناوری تشخیص نزدیک پخش می‌کند که کمک می‌کند کیس گم‌شده را حتی اگر پشت اشیاء مخفی یا در کوسن‌های مبل گیر کرده باشد، به راحتی پیدا کنید.لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از این مدل‌ها دارای قابلیت پیشرفته Precision Finding که در کیس AirPods Pro 2 با چیپ U1 تعبیه شده، نیستند.

همچنین، مدل نویز کنسلینگ دارای شارژ بی‌سیم است، در حالی که مدل پایه از این قابلیت بی‌بهره است.

قابلیت نویز کنسلینگ ایرپاد 4 بسیار مؤثر است و توانست در سفرهای هوایی تا 40 درصد نویز موتور را کاهش دهد. همچنین، در محیط‌های شلوغ شهری مانند نیویورک یا در مترو نیز به‌طور نسبی مؤثر بود. البته این ویژگی به اندازه ایرپاد پرو 2 قدرتمند نیست، اما با توجه به اینکه این قابلیت برای ایرپادهای با طراحی باز پیاده‌سازی شده، می‌توان آن را یک موفقیت فنی قابل توجه دانست.

Airpods 4 Siri Interaction

Airpods 4 Siri Interaction

دو مدل ایرپادز ۴ از ژست‌های حرکتی با Siri با نام Siri Interaction پشتیبانی می‌کنند، به این معنا که می‌توانید با تکان دادن سر به بالا و پایین به تماس پاسخ دهید یا به نوتیفیکیشن‌ها پاسخ دهید و با تکان دادن سر به طرفین تماس‌ها را رد کنید. البته باید از فعال بودن قابلیت‌های Announce Calls و Announce Notifications مطمئن باشید.

طراحی ایرپاد 4 و ایرپاد 4 پرو اپل

ایرپاد ۴ طراحی مشابهی همانند مدل های آشنای قبلی دارد با ابعادی جمع و جور و قابل حمل تر، اما علاوه بر این بهبودهایی در تجربه کاربری نیز داشته است.

طراحی ایرپاد 4 و ایرپاد 4 پرو اپل

ساقه‌های این ایرپادها کوتاه‌تر شده‌اند، مشابه با ایرپاد ۳ و ایرپاد پرو ۲. بخش پلاستیکی سختی ;که داخل گوش قرار می‌گیرد نسبت به ایرپاد ۳ بهتر طراحی شده و دارای انحنا و ظرافت بیشتری است که باعث می‌شود برای اکثریت کاربران، مناسب‌تر و راحت‌تر باشد. در بررسی‌های انجام شده، استفاده از این ایرپادها در پروازی ۴.۵ ساعته و استفاده‌های متعدد در طول روز، بسیار راحت و بدون هیچ‌گونه ناراحتی گزارش شده است. حتی در شرایطی مانند تلاطم پرواز، پیاده‌روی در شهرهای شلوغ و ورزش، ایرپادها از گوش کاربر خارج نشدند اما شاید برای برخی مناسب نباشد.

ابعاد کیس شارژ نیز نسبت به ایرپاد ۳ و ایرپاد پرو ۲ کوچک‌تر است، با اندازه‌ای برابر با ۴۶.۲ میلی‌متر در ۵۰.۱ میلی‌متر و ضخامت ۲۱.۲ میلی‌متر. هر ایرپاد تنها ۴.۳ گرم وزن دارد و در حالت کلی همراه با کیس، وزن ایرپاد ۴ معادل ۳۲.۳ گرم و مدل با حذف نویز ۳۴.۷ گرم است.

ابعاد کیس شارژ نیز نسبت به ایرپاد ۳ و ایرپاد پرو ۲ کوچک‌تر است به گونه ای که در تنگ ترین جیب ها جای می گیرند، با اندازه‌ای برابر با ۴۶.۲ میلی‌متر در ۵۰.۱ میلی‌متر و ضخامت ۲۱.۲ میلی‌متر. هر ایرپاد تنها ۴.۳ گرم وزن دارد و در حالت کلی همراه با کیس، وزن ایرپاد ۴ معادل ۳۲.۳ گرم و مدل با حذف نویز ۳۴.۷ گرم است.

هر دو مدل با کابل USB-C شارژ می‌شوند، اما باید توجه داشته باشید که کابلی در جعبه محصول ارائه نمی‌شود. ایرپاد ۴ با حذف نویز همچنین می‌تواند با شارژر اپل واچ یا شارژرهای بی‌سیم Qi نیز شارژ شود.

یکی از تغییرات مهم در طراحی جدید، حذف دکمه پشتی برای جفت‌سازی آسان است. به جای آن، شما باید با دوبار فشردن دکمه مخفی و لمسی جدید، ایرپاد خود را با دستگاه‌های دیگر جفت کنید.

کیفیت صدای بهبودیافته ایرپاد 4 اپل

کیفیت صدای ایرپاد 4 اپل

ایرپاد 4 با طراحی جدید و بهبودهای مختلفی در سیستم آکوستیک و تقویت‌کننده صوتی عرضه شده است. زاویه قرارگیری درایورها در گوش‌ها نیز کمی تغییر کرده که باعث بهبود کیفیت صدا می‌شود. با کمک پردازش قدرتمند چیپ H2 و ویژگی EQ تطبیقی اپل، که به‌طور هوشمند کیفیت صدا را متناسب با تغییرات موقعیت ایرپادها تنظیم می‌کند، کیفیت صدای ایرپاد 4 در مقایسه با ایرپاد 3 بهتر است.

صداهای شفاف‌تر ، بیس قوی‌تر و تریبل بهبود یافته عمق و غنای بیشتری به محتواهای صوتی که گوش می‌کنید می‌بخشد به گونه ای که درک بهتری از صداهای دریافتی خواهید داشت. هرچند کیفیت صدای ایرپاد 4 همچنان به اندازه ایرپاد پرو 2 نیست، اما فاصله این دو کمتر شده و ایرپاد 4 بدون شک یکی از بهترین ایرپادهای بی‌سیم اپل با طراحی باز(Open Fit) محسوب می‌شود.

ایرپاد 4 همچنین با رادیوهای 5 گیگاهرتزی مجهز شده که به بهبود پایداری اتصال بلوتوثی با دستگاه‌های اپل کمک کرده و امکان پخش صدای بی‌افت با هدست Vision Pro اپل را فراهم می‌کند. این ایرپادها برای پخش صوت بی‌کیفیت کم تأخیر در بازی‌ها نیز عملکرد مناسبی دارند، اما در محیط‌های شلوغ، همچنان صدا به گوش شما نفوذ می‌کند که می‌تواند کیفیت تجربه صوتی را تحت تأثیر قرار دهد.

 در حالی که اغلب هدفون‌های حذف نویز نیاز به چسبندگی کامل به گوش دارند، ایرپاد ۴ پرو با پشتیبانی از این قابلیت و طراحی open fit در حذف نویز عملکرد قابل‌قبولی دارد و در محیط‌های کاری مانند دفتر، نویزهای محیطی نظیر صدای تهویه هوا را به خوبی کاهش می‌دهد.

ویژگی Transparency mode

ایرپاد 4 پرو از حذف نویز تطبیقی نیز پشتیبانی می‌کنند که به‌طور خودکار شدت حذف نویز را با توجه به صدای محیط تنظیم می‌کند. همچنین حالت شفافیت اپل (Transparency Mode) نیز در این مدل تعبیه شده است که با وجود طراحی open-fit، همچنان گزینه‌ای کارآمد به شمار می‌آید.

حالت شفافیت به صدای بیرون اجازه می دهد به گوش ما برسد و در عین حال شدت صداهای بلند مانند آژیر آمبولانس را کاهش می‌دهد.شفافیت برای مواقعی است که باید از صداهای اطراف خود آگاه باشید، مانند هنگام گوش دادن به اطلاعیه های هواپیما یا حمل و نقل عمومی.

ویژگی Personalised Volume

ویژگی تنظیم حجم صدای شخصی‌سازی‌شده (Personalised Volume) با توجه به محیط اطراف شما، به‌صورت خودکار سطح صدا را تنظیم می‌کند.

ویژگی Personalised Volume

ولوم شخصی سازی شده یک ویژگی عالی است که به صورت پویا حجم رسانه را بر اساس محیط شما تنظیم می کند. برای تست، شروع به پخش آهنگی با ولوم 70 درصد کردم و به محیط آرامی وارد شدیم پس از آن شناسایی منبع صدا صدا به صورت خودکار کاهش یافت. اگر محیطی که در آن هستید ساکت‌تر شود، حجم رسانه کاهش می‌یابد. نکته جالب این است که ایرپادها به اندازه کافی هوشمند هستند که بدانند صدای شما منبع “نویز” نیست که باعث تغییر صدا شود،اما این ویژگی در محیط‌های پر سر و صدا مانند خیابان‌های شلوغ به‌طور پیوسته دچار نوسان می‌شود.

Conversation Awareness

Conversation Awareness

همچنین قابلیت تشخیص مکالمه ( Conversation Awareness ) در ایرپادهای اپل یکی از ویژگی‌های هوشمند است که به صورت خودکار به محض شروع مکالمه کاربر با دیگران فعال می‌شود. این قابلیت به شکلی طراحی شده است که هنگام صحبت کردن شما، حالت شفافیت (Transparency Mode) فعال شده و صدای موسیقی یا محتوای در حال پخش کاهش پیدا می‌کند تا بتوانید بهتر صدای محیط و طرف مقابل را بشنوید.

ایرپادهای نسل جدید با دستگاه‌های اندرویدی و سایر دستگاه‌های بلوتوثی نیز کار می‌کنند، اما برخی ویژگی‌های پیشرفته نظیر توقف خودکار موسیقی هنگام برداشتن هدفون یا تشخیص مکالمه در این دستگاه‌ها در دسترس نخواهد بود.

 

ایرپاد 4

ایرپاد 4 با قابلیت نویز کنسلینگ

قابلیت های صوتی

تقویت کننده دامنه داینامیکی سفارشی

تقویت کننده دامنه داینامیکی سفارشی

Adaptive audio

Adaptive audio

Voice Isolationقابلیت

Voice Isolationقابلیت

سیستم هواکش برای یکسان سازی فشار

سیستم هواکش برای یکسان سازی فشار

Personalized Spatial Audio with dynamic head tracking

Personalized Spatial Audio with dynamic head tracking

حذف نویز فعال

Transparency mode

Adaptive EQ

Conversation Awareness

مقایسه کیفیت صدا ایرپاد 4  با ایرپاد 4 نویز کنسلینگ

 ایرپاد 4  و مدل نویز کنسلینگ آن دارای قابلیت‌های مشابهی مانند صدای فضایی شخصی‌سازی شده، سنسورهای جدید برای کنترل پخش و تعامل با سیری هستند.

اما تنها مدل نویز کنسلینگ ویژگی‌های جدیدی مانند Awareness Conversation و Adaptive EQ را دارد که نیاز به نویز کنسلینگ و حالت شفافیت دارند. این ویژگی‌ها به شما امکان می‌دهند تا هنگام مکالمه، موسیقی به‌طور خودکار متوقف شود و حالت شفافیت فعال گردد.در جدول بالا مشخصات دقیقتری از مقایسه ایرپاد 4 استاندارد با ایرپاد 4 با قابلیت نویز کنسلینگ وجود دارد.

عملکرد کنترل های لمسی ایرپاد 4 اپل

عملکرد

نوع کنترل

پخش یا توقف رسانه، پاسخ دادن به تماس، فعال کردن (mute) و غیر فعال کردن صدا(unmute)

لمس یک مرحله ای(یکبار فشردن سنسور لمسی)

در فهرست پخش آهنگ یا آلبوم به جلو(بعدی) پرش کنید یا زمان مکالمه و تماس را پایان دهید.

لمس دو مرحله ای(دوبار فشردن سنسور لمسی)

به عقب پرش کنید

لمس سه مرحله ای(سه بار فشردن سنسور لمسی)

سیری را فعال کنید. با Siri Interactions، وقتی سیری از شما می‌پرسد می‌خواهید به تماس دریافتی پاسخ دهید، پیام متنی، مدیریت اعلان‌ها و موارد دیگر را می‌خواهید، سرتان را به علامت بله به پایین و به علامت نه به بالا تکان دهید.

فشار دهید و نگه دارید

عمر باتری ایرپاد 4 اپل و کیفیت مکالمه

ایرپاد 4 در تماس‌های صوتی نیز عملکرد خوبی دارد. ویژگی جدید Voice Isolation به بهبود کیفیت تماس کمک می‌کند و صدای شما را با کاهش نویزهای پس‌زمینه واضح‌تر منتقل می‌کند.

اپل نتوانست عمر باتری ایرپادهای 4 را  بهبود بخشد و در واقع کمی بدتر از عمر باتری AirPods 3 است.برای AirPods 4 استاندارد، 5 ساعت گوش دادن و 30 ساعت با جعبه شارژ بی سیم خواهید داشت.

عمر باتری ایرپاد 4 اپل

برای AirPods 4 با قابلیت حذف نویز فعال (نویز کنسلینگ) 4 ساعت زمان گوش دادن و 20 ساعت با جعبه شارژ بی سیم خواهید داشت.ایرپاد 4 پرو اپل اگر چه با جعبه شارژ میزان شارژ قابل قبولی را ارائه می دهد اما 4 ساعت شارژ گوشی های ایرپاد برای سفرهای طولانی مورد انتظار نیست.

ویژگی ها

ایرپاد 4

ایرپاد 4 پرو

زمان پخش موسیقی با یکبار شارژ هر گوشی

۵ ساعت

5ساعت ( ۴ ساعت با نویز کنسلینگ روشن)

زمان مکالمه هر گوشی با یکبار شاٰرژ

4.5 ساعت

4.5 ساعت

زمان پخش موسیقی با کیس شارژ

۳۰ ساعت

تا ۳۰ ساعت ( تا ۲۰ ساعت با نویز کنسلینگ روشن)

مکالمه با کیس شارژ

تا ۲۰ ساعت

تا ۲۰ ساعت

قابلیت فست شارژ(شارژ سریع)

دارد ( ۵ دقیقه شارژ برای ۱ ساعت پخش موسیقی یا ۴۵ دقیقه مکالمه)

دارد ( ۵ دقیقه شارژ برای ۱ ساعت پخش موسیقی یا ۴۵ دقیقه مکالمه)

نتیجه گیری

با توجه به ویژگی های و قابلیت هایی که در این مقاله نقد و بررسی ایرپاد 4 اپل به آن پرداختیم در نهایت، ایرپاد 4 به عنوان یک نسخه بهبودیافته از ایرپاد 3 با کیفیت صدای بهتر و امکانات جدیدتر عرضه شده است. اما نسخه نویز کنسلینگ آن، به دلیل اولین ایرپادهای نویز کنسلینگ با طراحی باز، یک محصول خاص و منحصر به فرد محسوب می‌شود که اگر مشکلی با هزینه بالاتر ندارید، ارزش خرید بیشتری دارد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *